Blog

Vitaliteit en gezondheid

Nieuwe kijk op gezondheid en vitaliteit, het spinnenwebmodel.

Hoe ziet jouw spinnenweb eruit? Hier kun meteen aan de slag!

Duurzame inzetbaarheid

De GGZ Oostbrabant is al enige jaren een fijne opdrachtgever. Ik heb veel workshops gegeven aan medewerkers die vanwege reorganisatie op zoek moesten naar een andere baan. De aandacht is echter steeds meer verschoven naar duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Mooi begrippen, maar hoe maak je dat concreet zodat medewerkers het gevoel hebben dat het ook daadwerkelijk over hen gaat? 

Positieve gezondheid

De aansprekende visie van Machteld Huber op gezondheid, positieve gezondheid zoals zij het noemt, heeft ons geïnspireerd. Zij is huisarts en in haar leven meermalen ernstig en langdurig ziek geweest. Deze ervaringen o.a. hebben haar gebracht tot een nieuwe definitie van gezondheid, waarin het niet de ziekte of handicap is, die centraal staat, maar de regie of zelfmanagement om hiermee te kunnen omgaan. In gesprek met allerlei doelgroepen waaronder patiënten, artsen en beleidsmakers, heeft ze 6 levensgebieden vastgesteld die tesamen een dynamisch veld vormen waarin ieder mens op zoek is naar een eigen balans. 

In gesprek met medewerkers

Met dit spinnenwebmodel gaan we in gesprek met medewerkers om naar hun eigen werkplezier en vitaliteit te kijken. Hoe ervaar je ieder levensgebied in je eigen leven en werk? Hoe scoor je jezelf op ieder levensgebied? Wat vind je van je score? Waar zie je een uitdaging? Hoe blijf je in balans? Wat is je voornemen? Hoe kun je elkaar als collega's helpen?

Wil je meer horen van Machteld Huber? In dit filmpje zie en hoor je haar over haar concept positieve gezondheid. 


Spel in je element; onderdeel van scholingstraject

Ik ben in gesprek met docente P. van een nascholingscentrum. Zij werkt voor het Speciaal Onderwijs en start met collega's met een scholingstraject voor klasse-assistenten. Dat traject heeft verschillende modules zoals: professionele identiteit, communiceren, timemanagement. Door alle modules heen loopt een persoonlijke rode draad voor cursisten, maar zoals P.  zegt: soms is dat voor iemand wel een rode kabel! Het is natuurlijk prachtig als daarmee het professionele leertraject ook een persoonlijk leertraject wordt. 

In een aparte module wordt daar aandacht aan besteed door een port folio te ontwikkelen, reflectie opdrachten te maken een persoonlijk ontwikkelingsplan te schrijven. P. wil het spel onder andere in deze module gebruiken. Met behulp van de 4 invalshoeken van het spel: aarde, water, lucht en vuur, onderzoeken de deelnemers hun eigen rode draad. 

Maar ook in de kennismaking gaat het spel een rol spelen. De Talentkaarten liggen geordend op 4 tafels in 4 hoeken van de trainingsruimte. De deelnemers krijgen opdracht om bij de talententafel te gaan staan waar ze zich het meest verwant mee voelen en met elkaar daarover in gesprek te gaan. De volgende opdracht is bij de tafel te gaan staan waar je je het minst mee verwant voelt. Hoe is dat dan? De 4 elementen geven een veilige, speelse setting voor persoonlijke kennismaking. 

Kennismaken met de Elementen

Ter voorbereiding op dit traject gaat P. met haar collega docenten/adviseurs die bij dit scholingstraject betrokken zijn, het spel spelen. Pas als je het zelf ervaart, leer je de kracht kennen van het spel. Daarna is het veel gemakkelijker om het zelf te gaan gebruiken en anderen ermee te laten kennismaken.

Aan het eind van het gesprek zegt P. dat het natuurlijk een uitdaging zou zijn om ook bij de vormgeving van het scholingstraject gebruik te maken van de wijsheid van de 4 elementen. Ieder element heeft een eigen toegevoegde waarde. 

Ik trek alvast een advieskaart voor jullie:

Houd vast aan je overtuiging, laat dat je leidraad zijn!

Een mooi advies, want ik kan me voorstellen dat er heel veel aspecten zijn die om aandacht vragen bij het ontwikkelen van het scholingstraject. Het is goed om dan terug te gaan naar ieders overtuiging: wat vindt je belangrijk, waar moet het over gaan? Als je daar met elkaar overeenstemming over hebt, dan kun je daar iedere keer weer naar terug. Dat geeft houvast!

Veel plezier met het spel en veel succes met het scholingstraject!

Workshop: wat je favoriete film zegt over je toekomst?

 Voor de meeste van de 6 studenten Sport, Gezondheid en Management speelt de vraag wat ze na hun studie gaan doen. Maar echt bezig zijn met het vinden van een goed antwoord daarop, is niet gemakkelijk. Zeker niet als je je tijd hard nodig hebt voor je eindscriptie. Daarom organiseren docenten Douwe van der Hucht en Patrick Spierts een workshop Story of my life (van 2 dagdelen), die wij van Questie Consult hebben uitgevoerd. En dat werkt! 

Savickas

In de workshop stellen we 4 vragen, die op het eerste gezicht niet zoveel met de toekomst te maken hebben. Sterker nog, de vragen gaan over het verleden, over nu maar niet over de toekomst. Dat is de kracht van deze van oorsprong individuele methodiek, die door Prof. dr. Mark L. Savickas, is ontwikkeld. Hij stelt dat we onszelf heel goed moeten kennen om goede keuzes te kunnen maken in een snel veranderende wereld en arbeidsmarkt. Jij bent de auteur én hoofdpersoon van je eigen verhaal.  De 4 vragen over het verleden en nu, geven de input voor een volgend hoofdstuk in je leven.

We starten met een interactieve werkvorm. Stel: je gaat naar een symposium waar je niemand kent. Je wilt ergens aansluiten en je kunt kiezen uit 6 verschillende groepjes. Koen loopt naar de onderzoekers, Bob en Maarten naar de helpers en Sanne naar de doeners. Ze twijfelen geen moment en kunnen hun keuze goed toelichten. Letterlijk in beweging komen, werkt altijd beter dan diep gaan nadenken. Ze mogen ook nog naar een tweede groep lopen en weer is de keuze makkelijk gemaakt. Bob wil samen met anderen problemen oplossen en doelen bereiken,  Maarten wil anderen motiveren en stimuleren. De Holland typologie bewijst zijn kracht weer eens. Hoewel alle 6 studenten dezelfde studie doen, wordt hun eigenheid steeds zichtbaarder. 

Questie Consult

De volgende vraag: wat is op dit moment je favoriete film of boek? Voor Koen was dat The song of ice and fire. Het boek waarop de serie Game of Thrones is gebaseerd. Veel mensen zijn gek op de serie. Vraag je waarom, dan krijg je verschillende antwoorden. Ieder haalt er namelijk een eigen essentie uit. Benieuwd naar die van Koen? Hem intrigireert de complexiteit van het verhaal, vertelt hij. Hij glimlacht want realiseert zich op dat moment dat hij zich ook het meeste aangetrokken voelde tot de groep onderzoekers. Inderdaad, hij wil in zijn werk graag bezig zijn met een complexe uitdaging zoals sportbeleid ontwikkelen bij een gemeente. Misschien in combinatie met een studie nog om zich daarin verder te bekwamen.

The Shawshank Redemption, was ook een favoriete film van iemand. De hoofdpersoon bedenkt namelijk voor alle problemen een oplossing en heeft overal zijn mannetjes voor. Wiens favoriete film is dit, van Bob of van Maarten?

Wat was de feedback van de studenten op de workshop? Nuttig om hiermee bezig te zijn en zorgt meteen voor actie. Na de eerste workshop zijn 2 studenten ‘s middags met elkaar verder in gesprek gegaan over hun toekomst. Een andere student is  ‘s avonds met zijn ouders gaan praten. Het zou wel eerder in de studie moeten worden aangeboden, dan kun je nog meer richtingen kiezen. Ook fijn om feedback van mede studenten te krijgen, dat gebeurt niet zo vaak, zegt Sanne.

Docent en opdrachtgever Douwe van der Hucht gaat met ons het gesprek aan over hoe deze methodiek in de studie een goeie plek kan krijgen. Wij voelen ons verder uitgedaagd om deze krachtige individuele methodiek te vertalen naar een mooie groepsinterventie. We zijn bevestigd in de positieve werking ervan.

Coaching: je gevoel liegt nooit!

Tjitske werkt bij een consultancybureau als trainer, adviseur, leidinggevende en onderzoeker. Ze barst van de energie en vindt alles leuk. In haar functioneringsgesprek ontdekt ze dat ze niet durft te kiezen. Ze is bang om een verkeerde keuze te maken. Al die verschillende rollen gaan haar namelijk niet even goed af. Ze krijgt feedback op haar onderzoeksresultaten en vindt het erg moeilijk om dit te incasseren. Ze doet toch zo goed haar best en verzet bergen werk! 

Ik vraag haar om al haar verschillende rollen te zien als passagiers in haar bus met haarzelf als chauffeur. We spelen het uit in de ruimte met verschillende stoelen. Oh, er komt nog een 5e bij, ze is namelijk ook nog accountmanager voor de sector Gemeenten. Vindt ze ook leuk. Tjitske gaat op de verschillende stoelen zitten, leeft zich in in de rol en beantwoordt de vraag: hoe gaat het met jou op die stoel? De stoelen helpen haar om te gaan ervaren, te gaan voelen. Waar krijgt ze energie van, wat daagt haar uit, wat wil ze leren, ontdekken? Ze gaat de stoelen herordenen in de bus, en de leidinggevende wordt uit de bus gezet. Die keuze had vooral met status te maken, wordt ze zich bewust. Het trainers- en adviseursvak heeft haar passie, dat wil ze uitbouwen. Dat ze een kei is in het binnenhalen van werk, vindt ze leuk en kost haar geen energie. Maar wat te doen met de onderzoeker? Dat is voor haar een rustpunt in het werk, en dat heeft ze hard nodig. Ze gaat in gesprek om hier formeel tijd voor te krijgen. Ook in belang van de organisatie die haar connecties met de universiteit zeer waardeert. 

Door op de stoelen te gaan zitten, stopt het denken over..., en start het aan den lijve ervaren. Er is dan ook geen discussie meer mogelijk. Tjitske is volkomen helder in haar keuzes.